Børnehaveklassen

Livet i børnehaveklassen på Løgumkloster Friskole.

Børnehaveklassen møder fra mandag til fredag kl. 8.15 til 13.00.

Når man starter i børnehaveklassen, er det en ny og spændende verden, der åbner sig. Vi har vores eget klasseværelse i Lillehuset, dør om dør med Lilleklassen.

Vi lægger meget vægt på det sociale liv i klassen, og at børnene indbyrdes får et godt forhold. De skal være sammen i mange år, og vi bruger bl.a. meget tid på at øve kunsten ‘at løse konflikter’, så børnene lærer at føle ansvar for andre.

Dagen i børnehaveklassen er præget af en rolig rytme og af gode oplevelser. Legen vil stadig være en vigtig del af hverdagen, men nye udfordringer vil komme til sammen med andre udviklende aktiviteter:

• Vi indøver rutiner.
  • Børnene lærer nye ting.
  • Vi bruger tid på at opleve, undersøge, eksperimentere.
  • Børnene øver sig på at lytte til og forstå en kollektiv besked.
  • Vi bruger forskelligt før-skolemateriale som et naturligt led i dagligdagen.

Vi arbejder målrettet med sproglig opmærksomhed, talforståelse, at lytte til fortællinger, bruge sproget med lyde og nuancer, begreber og meninger, så der er et fundament at bygge videre på i de næste klassetrin.
Børnehaveklassebørnene er sammen i de fleste af timerne i deres egen klasse, men vi har også fællestimer med Lilleklassen, fx fortælletime, idræt og musik.

I flere perioder af året har Børnehaveklassen og Lilleklassen ting, de er fælles om, fx:

• Hyttetur i efteråret, som giver fælles start på skoleåret
  • Teater i december, hvor vi opfører et fælles teaterstykke
  • Forskelligt emnearbejde i løbet af året
  • ‘Sommerskema’ med idræt og kreativt værksted, hvor der bl.a. fremstilles ting til salg ved den årlige sommerfest for forældre, bedsteforældre og børn i Lillehuset.

Derudover deltager børnehaveklassen i morgensang og andre fællesaktiviteter sammen med resten af skolen.
På den måde bliver de fortrolige med de større børn og skolens øvrige voksne.