Socialt i Lillehuset

Vi mener, at konflikter er en del af livet. Det er noget, man skal lære at tackle, ligesom man skal lære at omgås andre på en hensigtsmæssig måde. Derfor bruger vi gerne tid på at få det sociale til at fungere, så alle – både børn og voksne – kan have det rart i klassen. Det er vigtigt at få startet godt ud med dette arbejde i Lillehuset, så børnene helt fra starten af skoleforløbet bliver fortrolige med konfliktløsning.

Hvert skoleår starter vi op med, at alle klasserne arbejder med en undervisningsmiljøplan (UVMP).
Det er målet, at det færdige arbejde skal afspejle, hvordan eleverne i klassen gerne vil have det med hinanden og med lærerne, ligesom den fortæller noget om, hvilke forhold der skal til for, at der kan finde læring sted i timerne.
I Lillehuset er aftalen meget håndgribelig. Aftalen bliver skrevet pænt op på et stykke karton, og så skriver alle i Lillehuset under på husaftalen. At børnene føler sig forpligtet på det stykke arbejde, de har lavet i fællesskab kan vi se ved, at de jævnligt henviser til aftalen i konfliktsituationer.

Også i år har børnene lavet en husaftale, du kan læse her: UVMP – Lillehuset

Arbejdet med klasseaftaler og UVM med eleverne tager afsæt i elevernes overordnede arbejdspladsvurderingsplan, som du kan læse her.

For at hente og læse filen skal du have programmet ‘adobe reader’.
Hvis ikke du har det, kan du hente det her