Teater

Teaterskriv, teaterperiode og teateraften på Løgumkloster Friskole
I slutningen af november måned går vi i Mellemklassen i gang med teaterskriv i dobbelttimen om formiddagen. Senere støder Lilleklasse og Storeklasse til projektet.
Det handler om at producere det teaterstykke, som eleverne skal opføre på teateraften, inden vi går på juleferie.

I Lillehuset skriver lærerne stykket – ofte med afsæt i en god historie, de har læst.
I Mellemklassen skaber eleverne selv deres rolle, hvorefter læreren – i samarbejde med eleverne – laver et stykke.
I Storeklassen er læreren vejleder og tovholder – den med det store overblik.
At skabe roller og skrive stykket er elevernes opgave. Det stiller store krav til samarbejde, og nogle år er lige netop det sværere end andre år.

Fra 1. december starter teaterperioden. Ud over morgentimen – hvor vi julehygger i klasserne, – så bliver der lavet kulisser, fundet kostumer, bygget scene og ikke mindst øvet, øvet øvet og … øvet.

Det hele kulminerer på teateraften, hvor forældre og søskende (og bedsteforældre – alt efter pladsen) bliver inviteret til at komme og se det færdige resultat.
Det er en hyggelig aften, der slutter med det store dessertbord.
Det er jer, der bestemmer, hvilke lækkerier vi skal nyde – En del af entreen er nemlig, at hver familie kommer med kage, dessert, lagkage eller andet lækkert.
Og så bliver der spist. Der er så meget kage, at vi kan få ‘andendagskage’, når vi er færdige med oprydningen dagen efter.

Markedsgade 35-37
6240 Løgumkloster